رشد بیش از ۴ برابری تعداد دانشگاه های علوم پزشکی پس از انقلاب اسلامی

 به گفته گروه سلامت خبرگزاری فارس، نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای ۱۰ مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و  MBA، MPH، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، دکتر تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصی پزشکی بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشکی بالینی، دکتری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی و برنامه های تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی هست.

 همچنین رشته های تحصیلی نیز درون دو قسمت تحصیلات پایه (Undergraduate) و تکمیلی(Postgraduate)  طبقه بندی شده که مشتمل بر ۴۳ رشته درون مقاطع پایه و ۳۰۵ رشته درون مقاطع تحصیلات تکمیلی هست. درون چند سال گذشته درون راستای اهداف و سیاست های اسناد بالادستی کشور درون وزارت بهداشت، رشد و توسعه درون زمینه رشته های تحصیلی صورت گرفته هست. 
براساس این گفته، درون سه دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی رشد بیش از ۴ برابری، تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی رشد حدود ۳ برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی ۵ برابری و تعداد اعضای هیات علمی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه آموزش عــالی گروه های پزشکی و پیراپزشکی رشد حدود ۷ برابری داشته هست.
بنابر این گفته، مسیر اندازی مرکز ملی بررسی ها راهبردی آموزش پزشکی، مسیر اندازی سامانه واژه شناسی تحول آموزش، مسیر اندازی تخصص پزشک خانواده، مسیر اندازی مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای و تصویب دوره های متعدد آموزش مهارتی و اعتباربخشی و تصویب مراکز مختلفی درون مناطق آمایشی توسط این مرکز ، مسیر اندازی پردیس‌های خودگردان، مسیر اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توسعه دانشکده های مجازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مجازی سازی برنامه های آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی، مسیر اندازی سامانه Education IRAN  به قصد معرفی ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران درون حوزه آموزش علوم پزشکی از جمله اهم اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت درون راستای توسعه نظام آموزش عالی سلامت کشور درون دهه های پس از پیروزی  انقلاب اسلامی بوده هست.
معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین با توسعه و ساماندهی  قطب های علمی حوزه علوم پزشکی کشور، توسعه ۱۸۰ انجمن علمی گروه پزشکی درون کشور ، توسعه رشته مقاطع نوین تحصیلی با تاکید بر علوم میان رشته ای، توسعه آموزش مداوم جامعه پزشکی و اعتباربخشی مراکز آموزش مداوم با تدوین مجموعه برنامه های مدون آموزش مداوم جامعه پزشکی، توسعه آموزش طب سنتی مبتنی بر شواهد درون راستای پاسخگویی به یک احتیاج بومی، توسعه موسسات آموزشی و پژوهشی بر مبنای احتیاج مناطق آمایشی کشور، توسعه مراکز آموزش مهارت های بالینی و توسعه کلینیک های ویژه آموزشی درون بیمارستان ها و توسعه بیمارستان های آموزشی جامع زنان گامی دیگر  درون مسیر ارتقای شاخص های نظام آموزش سلامت کشور برداشته هست.

انتهای پیام/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *